onsdag 3 januari 2007

Julbad och tomtebesök

Julfirandet började för hundarnas del med ett julbad. Tom fick duscha först och fick sitt beröm och sin godisbit. När det sedan blev Teos tur blev Tom, som är mycket bortskämd med att få all uppmärksamhet, mycket upprörd över att valpeländet också skulle få uppmärksamhet och duschas. Han trängde sig in i duschen gång på gång och knuffade bort stackars Teo, man kunde riktigt se hur hela Tom upprört skrek: "Matte, matte kolla jag är inne i duschen nu! Visst är jag duktig! Jag är mycket duktigare än valpeländet. Titta då! Ge mej godis! Jag är mycket duktigare på att duscha än vad valpeländet är! Titta på mej!" Cirkusen slutade med att Toms husse fick kallas in för att hålla ordning på sin galna medelålders labrador....

I julklapp fick jag en låda dummies. Jag förstod vinken: 1 Vi måste börja träna mer apporteringsträning, 2 Pappa vill ha tillbaka alla dummies och andra saker som jag plockat med mig. Det är väl bara att erkänna att han har rätt i båda sakerna.

Vi tränade flitigt under julhelgen. Med Tom som draghjälp tränade vi Markeringar på långt avstånd samt Fritt sök, båda på ett fält. Efter första dagens bsevikelse då Teo prioriterade alla möjliga andra dofter framför dummyträningen gick det övriga dagar riktigt bra. Ett blodspår hann vi också med tack vara att Fatima kom med sin cocker Vincent och släpade ut oss i skogen. Spårningen gick.... alldeles, alldeles.....för fort. Teo är fullständigt hänsynslös och tar ingen hänsyn till att hans matte både är över 28 (livet går utför) och har dålig kondition. Två timmar senare hade jag dock återfått normal ansiktsfärg efter språngmarschen i skogen...

Och tomten då, finns han? Jodå, han dök upp på julafton. Tydligen hade båda hundarna varit snälla för båda fick julklappar och precis som barn slet de upp dem på mindre än 1 minut och undrade sedan om de inte skulle få flera...