lördag 10 mars 2007

Föreläsare & Cirkus

En oerhört lång arbetsvecka avslutades på fredageftermiddagen med en föreläsning om etik på arbetsplatsen "Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn. Han visade sig vara en lysande talare, föreläsningen var tänkvärd, positiv och framför allt rolig. När han talat färdigt var stämningen positiv och glad. Då intog personalchefen scenen och påminde oss om att vi skulle gå till jobbet igen på måndag. Tack för den upplysningen! Pooofff - det tog henne bara ett par sekunder att sticka hål på den ballong av positiva känslor som det tagit föreläsaren två timmar att skapa...

Jag har för övrigt också anmält mig till en föreläsning med Anders Hallgren i maj. Det ska bli roligt för jag har aldrig tidigare hört honom föreläsa. Jag minns däremot att jag var med på en föreläsning av Marie Hansson när jag var liten. Den måste ha gjort ett väldigt stort intryck på mig. Jag satte omedelbart igång med att lära pappas tik Aisy alla cirkustrick som jag ansåg att varje hund med värdighet borde kunna. Det var många, men Aisy ställde med glädje upp på det mesta. Förutsatt att något ätbart var inblandat förstås... Marie Hanssons bok "Min bästa vän" blev en favorit, jag läste den så många gånger när jag var liten att jag fortfarande kan den mera eller mindre utantill.

Teo har hittills stora brister i sin cirkustrickutbildning, vilket kan bero på att cirkusdirektören blivit äldre och prioriterar annan träning....