söndag 2 mars 2008

Ibland blir det fel

Det är inte alltid saker och ting blir som man tänkt sig. Ibland blir det fel. Som i morse: jag ställde ut dummyväskan 30 meter ut som synretning på ett fält och lade några dummies bredvid som jag tänkte köra lätta Linjetag på. Gick tillbaka till utgångspunkten och skickade Teo på ett Linjetag. Men han sprang rakt över de dummies jag lagt ut och fortsatte söka längre ut på fältet. Två gånger. Tog till slut med honom ut till väskan och visade upp apporterna. Skickade honom på Linjetag. Samma sak igen; han bara sprang förbi apporterna. Nu började jag bli orolig. Hade han förlorat både doftsinnet och synen?

Efter viss tankeverksamhet gick det såsmångingom upp ett ljus för Teos matte. Jag gick ut och plockade bort väskan. Teo tog Linjetaget som han skulle och plockade in apporterna. Problemet var löst. Om Teo ändå hade kunnat prata hade han kunnat tala om det för mig direkt: "Du slänger alltid de dummies jag redan har hittat bredvid väskan och sedan får jag inte röra dem. Alltså plockar jag inte upp dummies som ligger bredvid dummyväskan, inte ens om du ställer väskeländet 30 meter ut på ett fält."

Ja, ibland finns det nackdelar med att ha en lydig hund. Det gäller att tänka på vad man gör. Och ibland blir det fel.