torsdag 12 juli 2007

Träning på fågel och kanin

På valpträffen som Mari, Stig och Maria ordnade tidigt i våras fick Teo testa ett par markeringar med fågel för första gången och träningsdagen hos Maria för någon månad sedan körde vi med flera olika sorters vilt. För övrigt har det inte blivit någon viltträning alls för Teos del. Det är så mycket enklare och bekvämare att träna med dummies! Men man kan ju inte skjuta upp saker och ting hur länge som helst så idag plockade jag fram ett par gamla kajor, en skata och min nytillverkade kanin för att göra en insats på viltträningssidan.

Vi började med tre enkelmarkeringar på fåglarna. Efter en liten tvekan på första fågeln plockade han in dem utan problem. Sedan lade jag ut ett sök på dessa fyra vilt. Där tittade han lite konfunderat på min kanin men tog den efter ett Apportkommando och plockade in fåglarna utan tvekan. På hemvägen körde jag några Linjetag på kaninen och då försvann all tvekan inför den också. Så nu sitter jag här och känner mig nöjd över att jag har gjort min plikt och kastat lite fågel … och är även nöjd över att fågelliken är tillbaka i frysen och att jag förhoppningsvis inte behöver hantera dem igen på ett tag… Dummies är en bra uppfinning.