lördag 21 april 2007

Träning på tydlighet & Besök hos kompisar

I morse åkte Teo och jag ut till brukshundklubben för att träna lite. Han är fortfarande lite tveksam till skillnaden mellan Ligg och Stå. Jag ska försöka tänka lite mer på hur jag säger dem så att det blir tydligare för honom.

Vi tränade även stoppsignal med nya pipan. "De" har nämligen tvingat mig att byta pipa så nu måste vi lära om. Jag försökte få ha kvar min gamla pipa, men se det gick inte. "De" hävdade att den var otydlig. "De" vägrade ta någon som helst hänsyn till att jag kört samma pipa i en sådär 20 år. "De" verkade inte alls förstå hur svårt det är att lära om när man väl tränat in en sak. För matten alltså...

När vi tröttnat på att träna tydlighet gjorde jag veckans tredje besök på min kvarterskrog McDonalds och for med matleverans till Fornåsa. Där väntade flatkompisen Chivas ivrigt på att få leka. Han är fortfarande väldigt lekfull och social trots att han börjar bli till åren nu. Nya katten Trisse tyckte till att börja med att Teo verkade helt okej, men när Teo blev lite för påträngande blev han irriterad och sa ifrån. På ett väldigt tydligt sätt. Man kan väl säga att katten slog hunden på käften. Otäckt, sa Teo, jag springer till min matte fort som katten...