måndag 9 april 2007

Ekologisk, Kravmärkt & Närodlad?

Efter diskussionerna i helgen har jag förstått att jag får vara tacksam så länge jag inte fått en stämpel i pannan som det står ”Miljöbov” på. Det är verkligen inte lätt att leva sitt liv i enlighet med alla regler som är aktuella just nu:

Bil?. Använder jag ofta. Inte bra. Ekologiskt odlad mat? Nu lagar jag ju aldrig mat. Men filmjölken är ekologisk. Pluspoäng! Äter bananer. Många minuspoäng. Får jag fortsätta äta bananer om jag köper svenska kravmärkta äpplen som kompensation? Nähä. Fortfarande minus alltså. Dricker Cocacola. Sjutusen minus. Aj då. Hur många led bakåt måste man kolla att råvarorna är närodlade? Jag handlar nämligen pizza i huset bredvid, alltså närodlad pizza. Nähä, det gav inte heller pluspoäng. Duschar, använder kläder som varken är ekologiska eller kravmärkta och tvättar dem sedan dessutom med tvättmedel. Minus, minus, minus. Tittar på TV. Helt fel, drar el. Minus igen. ”Ingen reklam tack”-skylten då? Pluspoäng. Pantar flaskor? Yes! Pluspoäng igen! Nu är jag på rätt väg! Hunden då? Å nej, ännu fler minus. Han är inte ekologiskt uppfödd och definitivt inte närodlad.

Risken finns att jag i morgon vaknar med en stämpel i pannan.












Teo & Strindberg (foto: Ing-Marie Andersson)