måndag 22 oktober 2007

Total förvirring

Andra könsmognadsperioden är på gång och det verkar snurra rejält i hjärnan på Teo. Hur man gör ett Sök har han till exempel helt glömt bort. Lade ut ett Sök i förra veckan och han förstod inte alls vad jag pratade om. "Sök? Det betyder väl att jag ska sätta mig vid mattes sida? Bäst jag sitter kvar här!" Matten fick plocka in dummysarna själv.

I går försökte jag mig på att träna Hopp på lydnadsplanen med hjälp av en riktningspinne som jag satt ner i backen på andra sidan hindret. Det började bra - han hoppade över hindret, tog sin frolic och satte sig sedan på kommando bredvid riktningspinnen. So far so good. Det var vid återhoppet som hans förvirrade labradorhjärna inte klarade mer... Vid kommandot "Hopp" sitter han stilla och tittar han förvirrat på matte. Går sedan ett varv runt riktningspinnen och funderar lite på vad han ska göra. Sedan bestämmer han sig för vad kommandot "Hopp" antagligen innebär: han sliter upp riktningspinnen ur backen, tar den i munnen, hoppar sedan elegant över hindret och sätter sig snyggt vid min sida.