fredag 15 oktober 2010

Internationell träning

Hemkomna från en mycket bra träningsdag med Rita Kökény, Blackthorn Gundogs, en tränare som jag tycker är väldigt bra och trivs med att träna för. Det sistnämnda är viktigt - på den här typen av träning blir jag så mycket lugnare och för hunden så mycket bättre när jag trivs med tränaren. I sista övningen tog Teo helt slut och markerade dåligt, vi fick avsluta enklare med en Enkelmarkering och sedan tog jag bort honom från linjen. Det oroar mig dock inte särskilt eftersom han förut hanterat samma övning utan problem.

Fram tills dess gjorde han faktiskt ett lysande arbete. Dagen började med en svår Dubbelmarkering med flera terrängbyten och dold nedfallsplats på tvåan, Enkelmarkering framför tidigare använt markeringsområde och fortsatte med diverse Linjer med både större och mindre vinklar, Närsök, Linjer över tidigare använt närsöksområde och med störning, korta skick på "kanin" m m. Många svåra, men bra övningar och framför allt många bra handlingtips! För min del att inte längre stötta Teo med beröm när han går ut på jobb - eftersom han numera utan problem klarar svåra uppgifter utan den typen av stöd, vara noga med att placera hunden rätt i vind, inte ge låga närsökstecken när hunden står i långt gräs och inte ser tecknen, till exempel.