söndag 19 april 2009

WT Oskarhamn

Ruta 1 Walk-up: transport, skott (bom), transport, skott följt av markering på andra sidan en å i "träskmark" (dold kastare)(19p)
Stabilt och mycket bra jobbat. Fick söka lite efter markeringen som var svårfunnen för alla hundar.

Ruta 2 Linjetag mot en kulle (19p)
Riktade honom lite snett. Fick blåsa ett Stopp-Högertecken, som han löd utmärkt.

Ruta 3 Riktat Närsök 2 dummies (16p)
Hittade den första direkt. I andra skicket gav jag ett otydligt kommando (hade pipan i munnen) och fick upprepa kommandot. Teo gick ut ca 20m till vänster om området; Inkallning-Stopp-Högertecken-Närsökssignal. Fick kritik för att jag släppte ut honom för långt innan jag kallade in honom och domaren menade att han lätt kunde ha gått ur hand. Det är dock inte något som jag är särskilt orolig för när det gäller Teo.

Ruta 4 Dubbelmarkering med skott, en med dold nedfallsplats (18p)
Sökte något på båda Markeringarna. Slarvigt apportgrepp på dummy nummer två som han kom in med med dummyns ögla hängande över ena hörntanden i underkäken...

Ruta 5 Transport, startpunkt ca 20m från sjön, Markering i vatten/vass med skott följt, av Linjetag utmed vattnet (12p)
Kom på fel sida i vind på vattenmarkeringen och simmade förbi. Fortsatte sedan en lång simtur med sikte på andra sidan sjön. Inkallning och plockade dummyn på tillbakavägen. Släppte dummyn före avlämning.
I Linjetaget borde jag ha "nejat" vattnet tydligare och skärpt upp honom innan jag skickade. Nu drogs han till vattnet. Fick blåsa ett par Stopp (som han inte tog ordentligt) och ge ett par Ut-tecken för att få in dummyn på Linjetaget.