onsdag 5 november 2008

HeroRats

Råttor är väl inte direkt mina favoritdjur. Gnagarna i Tjuserum och jag har haft återkommande strider - strider som jag i princip alltid förlorat, utom den gången då ett par av gnagarna lyckades kortsluta sig själva till döds i elskåpet (helt utan min inblandning). Men jag gör ett undantag här och sponsrar numera en av organisationen Apopos>>råttor som klickertränas för att hitta landminor/markera tuberkulosprover.

Fick för första gången höra talas om organisationen på konferensen i Antwerpen, då grundaren Bart Weetjens, biolog från universitetet i Antwerpen, föreläste. Förutom att jag har ett visst intresse för Östafrika sympatiserar jag också med organisationens syn på u-landshjälp - och som hundintresserad är det oerhört fascinerande att se hur råttorna klickertränas för att utföra sina uppgifter!

På dotterorganisationen HeroRats webbsida>>finns mycket intressant information om hur träningen går till. Tydligen tar det kortare tid att träna råttorna att utföra sin uppgift, t ex att markera landminor, än att träna en hund till samma uppgift.

Men jag tror nog jag föredrar Teo i vilket fall.