lördag 16 februari 2008

1:a pris i Lydnadsklass 2

Teo har tagit sitt andra 1:a pris i klass 2 med 164 p.

Av hans uppförande att döma var han inte helt bekväm på planen idag. När vi gick in hade jag inte uppfattat att han var så uppstressad, han är ju en försynt och inte direkt utåtagerande hund. Men att han faktiskt var uppstressad blev jag ju snart varse...

Platsliggande: 10 (koeff 4, 40).

Fritt följ: 8 (koeff 3, 24. Pendlar ngt, fina vändningar, bra språng).
Fritt följ är ju normalt det han är bäst på, men här kändes han okoncentrerad.

Läggande: 10 (koeff 1, 10. Fin fram, bra ner).

Inkallande med ställande: 10 (koeff 2, 20. Utmärkt tempo, utmärkt stannande).

Sändande med ställande: 10 (koeff 3, 30).
Här ställde han sig först med två tassar på fel sida om linjen, tittade upp på matte som inte verkade nöjd, varpå han rättade in sig väldigt snyggt på eget initiativ!

Apportering: 6 (koeff 2, 16. Bus, avslut).
Här kom den riktiga urladdningen! Vid kommandot bara dundrade det till i backen. Han hann inte stanna innan han kom fram till apportbocken - den for all världens väg med en galen labrador tätt i hasorna. Eventuellt stod håret på mitt huvud rakt upp av förskräckelse. Så var det dags för nästa överraskning: apportbocken lämnades av vid sidan. Så vitt jag vet har vi alltid avlämning sittande framför föraren, både i lydnad och jakt, men det har Teo tydligen ändrat på utan att informera mig...

Fritt hopp: 0 (koeff 2, 0).
Här tog han ett steg framåt vid kommandot och frös fullständigt i den positionen i vad som kändes som en evighet, innan han gick tillbaka i fotposition igen. Att ta ett steg tillbaka i fotposition ger automatiskt en nolla. Om jag hade varit snabbare med dubbelkommandot hade det blivit poäng istället. Jaha, då har jag lärt mig det! På grund av att jag pratade med domaren om hoppet glömde jag förbereda Teo för nästa moment, vilket jag egentligen mycket väl vet att jag måste göra i för att få ett bra första sättande på Fjärrdirigeringen. Så det blev ett dubbelkommando på första sättandet.

Fjärrdirigering (ligg-sitt-ligg-sitt-ligg): 9 (koeff 2, 18).

Helhetsintryck: 10 (koeff 1, 10. Trevligt framförande).

Det är klart att det är svårt att vara nöjd med 164 p eftersom han hade bättre poäng förra gången han startade och då var han jämförelsevis otränad, men nu när jag skriver om det kan jag inte låta bli att le lite åt eländet!

När klass 1 hade prisutdelning sade domaren till en briardägare att de var ett trevligt ekipage och tillade att hon sett en hund till som hade väldigt bra kontakt med sin förare och jobbade med stor glädje - "den där jaktlabradoren i klass 2".

"Den där jaktlabradoren" som är slutkörd efter den märkliga dagen, ligger vid mina fötter och sover sött.